Slecht artikel ( -2 )
RSS van 11960 11960 Auteur op infoyo sinds
29 December 2008

Bekijk het profiel van 11960
Datum: 15-09-2009
Auteur: 11960
Onlangs heb ik de nieuwe CD van Mark Knopfler gehoord en vanaf het eerste nummer vind ik ´Get lucky´ zowel een bijzondere als een geweldige CD. Een CD met rustgevende muziek en veel variatie in muziekstijl. Er staan enkele werken op die ik eigenlijk niet van hem ben gewend, zeker niet in die van de Dire Straits tijd, maar die erg prettig in het gehoor liggen. Een CD die je niet alleen bij aanschaf beluistert, maar later ook steeds uit de kast haalt.

De werken op ´Get Lucky´

Mark Knopfler weet in ieder geval hoe je een CD moet opbouwen: het eerste en laatste nummer moeten in ieder geval ijzersterk zijn. Maar hij heeft er iets meer aan toegevoegd: alle nummers zijn sterk, althans dat vind ik. Niets of weinig van de muziek van Dire Straits te horen, alhoewel soms het geluid van zijn elektrische gitaar goed doorkomt, bijvoorbeeld in ´Cleaning my gun´, maar als Dire Straits fan heb ik daar geen moeite mee. Wat wel bekend in de oren klinkt en dat zul je met me eens zijn is uiteraard de herkenbare stem van Mark Knopfler, dat kan niet missen.
Zoals gezegd, de CD begint ijzersterk met het nummer ´Border Reiver’, een intro met fluit, strings en piano, waarbij later de melodie overgaat in een, het lijkt wel, een rap Iers volkslied dat ondersteund wordt door het toepasselijk geluid van een accordeon. Heel apart, maar ik houd er wel van. Er zijn meer werken te beluisteren op deze CD die Keltisch aandoen (met name door de fluit), zoals ´Before Gas & TV´, So far from the Clyde´,de titelsong, ´Get lucky´en eveneens het ijzersterke laatste nummer ´Piper to the end´, een prachtig melodieus nummer. Op de een of andere manier doen veel van deze nummers me denken aan de muziek van Simple Minds.
Wat me opvalt bij deze CD is dat de accordeon helemaal terug is. Ik heb bij meerdere bands gezien (en gehoord, uiteraard) dat de accordeon weer een bijzondere plaats inneemt. Ik vind dit een goede zaak. Ik houd van dit instrument (net als trouwens de mondharmonica, jammer dat dit instrument niet vaker wordt gehoord). Het geluid van de accordeon maakt het geheel voller en melodieuzer.
Ik ben verrast door het bluesnummer ´You can´t beat the house´. Ik ben namelijk een fervent bluesfan en heb van Knopfler nog nooit blues gehoord. Ik weet eerlijk gezegd niet eens of hij überhaupt ooit blues heeft opgenomen. Doet er ook niet toe, dit is geweldige blues, die nooit te lang duurt of verveelt.
En dan het gevoelige ´Monteleone´, begeleid met akoestisch gitaar dat zo maar een titelsong in een melodramatische film zou kunnen zijn.
´Remembrance day´ is een werk dat me doet denken aan de ballades van Leonard Cohen, waarvan ik eveneens een fan van ben.
Blijven over ´Hard shoulder´ en ´The car was the one´, langzame nummers met een fijne combinatie van gitaar, piano en strings, waarbij je lekker de ogen kunt sluiten en relaxen of mediteren, wat je maar wilt.

Conclusie

`Get Lucky´ bevat over het algemeen rustige, sfeervolle, melodieuze nummers, die erg variëren in stijl en prettig in het gehoor liggen. Het gebruik van fluit en accordeon geeft af en toe een Iers accent aan sommige werken. De muziek op ´Get Lucky´ heeft weinig met Dire Straits te maken, maar alles met Mark Knopfler. Ik vind het een prachtige CD, die onder alle omstandigheden te beluisteren valt (ook als achtergrondmuziek bijvoorbeeld), waarvan de muziek nooit verveelt en naar mijn idee zelfs goed te gebruiken is tijdens meditaties. Ik heb ontdekt dat het veel oproept en dat je er rustig van wordt. Dat is op zich al heel veel waard. Misschien heb of krijg jij dezelfde ervaring. Ik pak hem niet alleen nu uit de kast, maar ik denk dat ik hier jaren plezier aan beleef.