RSS van robbbie88 robbbie88 Auteur op infoyo sinds
25 September 2009

Bekijk het profiel van robbbie88
Datum: 28-09-2009
Auteur: Robbbie88
Sinds 1992 timmeren deze mannen aan de weg naar de top. Nu, na een afwezigheid van maar liefst drie jaar, zijn ze terug met hun nieuwe album ‘The resistance’.

In de vroege jaren negentig vonden drie muzikanten elkaar. Dit waren Dominic Howards , Matthew Bellamy en Christopher Wolstenholme. In 1995 veranderden zij hun naam in Muse. Hun eerste album, genaamd ‘Showbiz’ en kwam uit in 1999, zorgden voor hun doorbraak. De tweede cd ‘Origin of symmetry’ zorgde voor de wereldwijde doorbraak. Na ‘Absolution’ en ‘Black holes and revelations’ zijn de heren nu bij hun vijfde studioalbum genaamd, ‘The resistance’. De single ‘Uprising’ staat, terwijl ik deze recensie schrijf, op de 22e plek in de Nederlandse top 40. De enige keer dat Muse hoger stond was met de single ‘Sing for absolution’ in 2004. De hoogste plaats was toen de 12e positie. ‘Uprising’ is een lekker rocknummer. Het klinkt lekker buitenaards en volgens de mannen zal de aarde overwinnen: “They will be victorious”. Als er goed naar “Resistance” geluisterd wordt, kun je iets terug vinden van ‘Summer nights’ uit Grease. In plaats van ‘Tell me more’, zingen ze ‘It could be wrong’. Dit nummer is een van de minste van het gehele album. Dan komen we bij ‘Undislosed desires’. Het nummer begint met een beat, die precies in het straatje van Timbaland past. Het nummer had Justin Timberlake niet misstaan. Het nummer groeit naarmate het een paar keer geluisterd wordt. Muse heeft zich niet alleen door Timbaland laten inspireren. Wat nog meer opvalt is dat Queen duidelijk terugkomt in de muziek van ‘The resistance’. Vooral in ‘United States of Eurasia’ is dit het geval. De heren maken ook veelvuldig gebruik van een orchestraal geluid. Dit komt op veel nummers voor. Bijvoorbeeld op ‘Guilding light’ en ‘I belong to you’. Dan komen er een paar nummers die niet speciaal zijn of echt iets unieks hebben. Ze zijn gewoon lekker rockend! De cd eindigt met een symfonie die maar liefst een kwartier duurt. Het bestaat uit drie delen die alledrie meesterlijk zijn uitgevoerd. Ze werken stuk voor stuk naar een heerlijk climax toe en geeft aan dat dit experimentele album een succes blijkt te zijn.

Muse is nu bezig met ‘The resistance-tour’. Ze treden op 2 november 2009 op in het Sportpaleis te Antwerpen. Kaarten zijn nog beschikbaar.