X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Muziek, Tv en films" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Folk is weer hip! Boombal steekt folk in een modern kleedje

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
0
  Goed artikel ( 0 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van Katrien Katrien Auteur op infoyo sinds
02 September 2008


Bekijk het profiel van Katrien
Datum: 04-09-2008
Auteur: Katrien
Tovercirkels, polka’s of bourrées? Op het eerste gezicht lijken deze dansen thuis te horen in lang vervlogen tijden. Maar niets is minder waar. Overal in Vlaanderen brengen Boombals deze en andere verloren gewaande choreografieën opnieuw tot leven. Voor de bijhorende folkmuziek zorgt een stevige liveband. Toch staan deze dansfeesten mijlenver af van het geitenwollensokken-imago van de traditionele folk. Het Boombal is de nieuwe trend in de uitgaanscultuur van vandaag.

Vijf bakken bier

Wat eens begon in een kleine hangar in Gent, is op enkele jaren tijd uitgegroeid tot een echte rage. “Het idee van een Boombal is spontaan ontstaan in het kader van de accordeonlessen van Wim Claeys, onder andere bekend van Tref en Ambrozijn,” vertelt organisator en promotor Frederik Claeys, ofte Klesie. “De leerlingen oefenden vooral balmuziek, zoals mazurka’s of bourrées. Na verloop van tijd vatten ze het plan op om hun muziek ook eens voor échte dansers te spelen. Bram Gryoot, één van Wims leerlingen, stelde een oud meubelatelier in de Boomstraat in Gent ter beschikking. Vandaar komt trouwens ook de naam ‘Boombal’: bal in de Boomstraat. Om misverstanden uit de wereld te helpen: het wordt ook zo uitgesproken, en dus niet ‘boem’ of iets dergelijks.”
“Ergens in de herfst van 2000 zijn daar de dansfeesten begonnen. Wim sprak af met zijn leerlingen om vanaf dat moment driemaal per maand accordeonles te geven en op de vierde dinsdagavond voor een livepubliek op te treden. Voor het eerste Boombal waren enkel vijf bakken bier nodig. Vier dienden als ondersteuning voor een geïmproviseerd podium en de laatste laafde de dorstige aanwezigen. Er waren toen meer muzikanten dan dansers.”
In een mum van tijd zorgde mond-tot-mondreclame en mailinglijsten echter voor een enorme toeloop. Het ateliertje – en de bakken bier – konden de opkomst niet meer de baas en er moest uitgekeken worden naar een nieuwe locatie. Met 100 à 120 dansers verhuisde het Boombal daarop naar het Volkshuis van de Dampoort. Al snel bleek ook deze zaal te klein. Bovendien raakte het pand in financiële moeilijkheden. Het Intercultureel Centrum ‘De Centrale’ bood daarop het Boombal onderdak en sindsdien spelen de muzikanten er elke dinsdagavond voor zo’n 500 aanwezigen.

Folk met schwung

De leerlingen van Wim kwamen bij zo’n grote groep echter minder aan bod. Vanaf de locatiewissel werd dan ook beroep gedaan op echte balgroepen. “De bekendste is waarschijnlijk Balbrozijn. Dat is de folkgroep Ambrozijn, waar Wim bij speelt, maar dan met een balrepertoire,” legt Klesie uit. “Er is een groot verschil tussen beide. Ambrozijn speelt in theaters en brengt luistermuziek. Daar gaat een andere voorbereiding mee gepaard; het moet muzikaal dan ook perfect zitten. Op een Boombal daarentegen gaat het er veel losser aan toe. Het speelt er geen rol dat je foutjes speelt of voor de vierde keer een polka inzet. De muzikanten zijn op de eerste plaats sfeerbrengers. Ze moeten mensen aan het dansen krijgen. Er zijn natuurlijk wel regels: een bourrée moet ritmisch een bourree blijven. Daar mag wel wat aan gesleuteld worden, maar het moet op de eerste plaats dansbaar blijven.”
Er zijn een vijftigtal vaste folkmuzikanten verbonden aan de Boombals. Zij spelen in verschillende bands en wisselen elkaar af. De meeste artiesten waren het aanvankelijk niet gewoon op een bal te spelen, maar dat veranderde. Onder invloed van de Boombals legden folkgroepen als Follia, Olla Vogala (Balla Vogala) of Fluxus (Velux 3000) zich naast hun concertmuziek ook toe op een eigen balrepertoire: één van de positieve neveneffecten van de dansfeesten. Ontstaan vanuit de muziek – om de leerlingen van Wim Claeys te doen spelen – vervullen Boombals daarnaast nu ook de functie om folkgroepen een podium te bezorgen. Heel wat nieuwe groepen zoals Aedo, Göze of Naragonia vonden immers een springplank dankzij de podiumervaring op de dansfeesten. Bovendien spreekt de folk die de muzikanten brengen opnieuw een jong publiek aan. De muziek zelf is dan ook sterk geëvolueerd ten opzichte van de traditionele volksmuziek.
“Er is geen zweem van oubolligheid te bespeuren op de Boombals,” verzekert Klesie. “De muziek heeft veel meer schwung dan de oude folk. Er wordt ook niet alleen op traditionele instrumenten zoals doedelzakken gespeeld. Op het podium staan evengoed een drummer en een bassist. De groepen spelen eigenlijk een moderne versie van de traditionele volksmuziek. De vernieuwing van het genre begon in de jaren negentig met onder andere Laïs en Ambrozijn. Zij lanceerden een nieuwe visie op folk die aansluiting vond bij de cultuur van vandaag. Invloeden uit het rockgenre of Latijns-Amerikaanse muziek zijn dan ook geen probleem. Boombal heeft niets te maken met geitenwollensokken of ouderwetse deuntjes; Boombal is echt wijs.”

Middel tegen de verzuring

“Het succes van Boombal ligt – naast de live folkmuziek – voornamelijk in het samen dansen,” verklaart Klesie. “We merken dat jongeren snakken naar een vorm van uitgaan met meer sociaal contact. Het is eigenlijk een gevolg van de individualistische maatschappij van de jaren negentig. Op de dansvloer van de house - en technofuiven was solisme troef. Bij Boombal daarentegen is er weer lijfelijk contact. Je danst altijd met iemand, per twee of in groep. Aan de ene kant zijn er de koppeldansen zoals wals, bourrée of polka, aan de andere kant de groepsdansen zoals de andro, jig of tovercirkel. Bovendien staat niet alleen je partner voor je. Soms is er een doorschuifsysteem waardoor je op het einde van de avond met de hele dansvloer gedanst hebt. Je komt dus alle jongens en meisjes tegen, zowel de mooie en als de lelijke.”
“Het gaat om het dansen, de ontmoeting tussen mensen en jezelf amuseren. In tegenstelling tot een klassieke fuif, waar de muziek ook best opzwepend kan zijn, is de sfeer op een Boombal veel ongedwongener. Waar je anders niet zou durven bewegen uit angst voor wat de anderen wel niet zouden denken, word je hier gewoon meegesleurd door de muziek en de dansers. De drempel is heel laag. Het is geen probleem als je de dansen niet kent; het moet ook niet allemaal juist zijn. Bovendien begint elk Boombal met anderhalf uur dansinitiatie. Daar worden het voetenwerk en andere danspasjes van de meest courante dansen aangeleerd. Moeilijk is het niet. Zelfs zonder les kan je je amuseren op een Boombal. Zet je gewoon tussen de dansers en het aanstekelijke enthousiasme doet de rest. Eigenlijk is Boombal ook een afdoend middel tegen de verzuring: alle mensen zijn er vrolijk en daar word je blij van,” verzekert Klesie.
De grote toegankelijkheid van het Boombal zorgt er ook voor dat het publiek een doorsnede van de bevolking is. De dansvloer brengt alle lagen en standen samen. Ook alle leeftijden zijn vertegenwoordigd: tieners, een grote groep studenten en sporadisch strekt zelfs een vijftigplusser wel eens de benen op een folkbal.
Machteld Heyrman kan al deze troeven beamen. Zij zakt met folkgroep ’t Veerke regelmatig af naar deze dansfeesten. “Op een Boombal wordt live muziek gespeeld, meestal door uitmuntende folkgroepen, en dat geeft toch altijd net dat ietsje extra aan een dansavond. Bovendien hang je niet vast een bepaald stramien, dat de gewone volksdans wel heeft. Je kan creatiever omgaan met bepaalde dansvormen zoals wals, bourrée, jigs of reels dan wanneer je een vaste dans doet. Dat is immers altijd volgens een bepaald patroon en met vaste passen. Door de dansinitiatie vooraf krijgen ook mensen die niet regelmatig dansen de kans om hun beentjes uit te slaan.
Wij leren er soms een soort dans bij die we nog niet kenden. Het enige nadeel is dat door het succes van tegenwoordig er soms wat veel volk is om goed te kunnen dansen, maar echt de pret bederven doet dat toch niet. Op zo'n Boombal leer je ook andere mensen kennen. De sfeer is er meestal heel gemoedelijk en je vindt er mensen van alle leeftijden. Het is best moeilijk om uit te leggen hoe het aanvoelt. Je moet het zelf eigenlijk eens meegemaakt hebben.”
Een Boombalavond wordt in de late uurtjes traditioneel afgesloten met een vrij podium voor alle aanwezigen, met of zonder instrument. Met de groei van het concept kwam het ‘jammen’ echter wat in het gedrang. Beginnende muzikanten durven zich immers niet snel bloot te geven voor het stevig uitgebreide publiek. Daar hebben de organisatoren op geanticipeerd door de partituren van enkele folkklassiekers op hun website te zetten. Een ervaren muzikant kan zo na het gewone bal de jam op gang trekken en zich laten inspireren door de partituren.

Boombal boomt

Ondertussen is Boombal uitgegroeid tot een hele cultuur. Die evolutie wordt nog eens versterkt door de merchandising en de eigen website www.boombal.be. Het internet speelde trouwens een grote rol in de geweldige groei van het publiek. De eerste uitnodigingen werden immers via verzamelde e-mailadressen verzonden en tegenwoordig staat alle informatie over de dansfeesten online. In de marge van de dansinitiaties die aan het Boombal vooraf gaan, zijn daarnaast ook aparte danscursussen als paddestoelen uit de grond geschoten.
Het fenomeen beperkte zich ook niet tot Gent alleen. In de herfst van 2002 richtte Wim Claeys het initiatief ‘Boombal op Voyage’ op. Een tiental dansers en enkele professionele muzikanten gaan hierbij overal ten lande folkdansen aanleren en het Boombalconcept introduceren. Zo zijn Leuven en Brussel als eerste op de wagen gesprongen, maar al snel werden ook plaatsen als Gooik, Herk-de-Stad, Antwerpen en zelfs het Waalse Leuze-en-Hainaut gebeten door de microbe. Het festival van Dranouter organiseert eveneens een jaarlijks Boombal.
Toch brengen de folkgroepen in het buitenland nog enkel een luisterrepertoire. “Het Boombalfenomeen is typisch Belgisch,” stelt Klesie vast. “Iets dergelijks zien we niet in de landen rondom ons. Dat heeft mee te maken met onze visie en aanpak bij de organisatie. Steengoede muzikanten zijn een must. Een Boombal heeft een groot deel van zijn succes aan hen te danken. De nieuwe stroming in de folk die zij verpersoonlijken kende veel navolging in België, maar zo’n beweging is in andere landen nog niet merkbaar.”
“Stel dat het buitenland valt voor de folkbalcharmes, zullen wij zeker opgetogen zijn. Maar daar ligt onze ambitie niet. Wij zijn al heel blij als België het stadium bereikt dat iedereen Boombal en folk als genre kent. Dat mensen het logisch gaan vinden dat er op folk gedanst wordt. We zijn nu op een scharniermoment terechtgekomen; we hebben nog niet de helft van de mogelijkheden bereikt, maar de trend zet zich in elk geval in de goede richting verder.”

Reacties op dit artikel
Robert herstel, 2009-03-04
( 0 )

Graag meer info over boombal. willen een feest geven.
Katrien, 2009-03-04
( 0 )

Probeer eens op http://www.frederikclaeys.com/boombal/folkdans.htm

Zij organiseren initiaties ed.
Er staat ook wat info op de site
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:

Auto en vervoer Computers en internet Dier en natuur Electronica Eten en drinken Financieel Hobby en vrije tijd Huis, tuin en wonen Kunst en cultuur Mens en gezondheid Mijn mening over... Muziek, Tv en films Samenleving en ontwikkeling School en studie Sport Vakantie en vermaak Wetenschap Zakelijk




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl