X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Muziek, Tv en films" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Geschiedenis van de moderne muziek deel 18

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+2
  Goed artikel ( +2 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van paulbakker paulbakker Auteur op infoyo sinds
11 Januari 2010


Bekijk het profiel van paulbakker
Gerelateerde artikelen Geschiedenis van de moderne muziek...
Datum: 31-08-2010
Auteur: Paulbakker
Ook in 1965 kwamen er in het buitenland nog steeds nieuwe groepen en vocalisten bij. Uiteraard liep Engeland op dit gebied nog steeds voorop, maar in Amerika braken eveneens nieuwe artiesten door.

En niet te vergeten de bestaande groepen, die stug doorgingen met het uitbrengen van nieuw plaatmateriaal. Zo hadden de Rolling Stones aan het eind van 1964 de single Little Red Rooster uitgebracht, welke in januari 1965 hoog in de hitparade zou komen. Steeds meer mensen gingen kennelijk de Stones ontdekken, want in dezelfde maand kwamen de oudere singles Tell Me en Time Is On My Side opnieuw in de hitlijsten voor. Voor de Rolling Stones zou 1965 het jaar worden dat ze meer en meer eigen composities op de plaat zouden zetten. Het coveren van oude bluesnummers gebeurde steeds minder. Het schrijven van eigen werk werd gedaan door Mick Jagger en Keith Richard, en het ging de heren zo goed af, dat andere artiesten ook Stonesnummers opnamen. Alleen al in 1965 zouden krakers als The Last Time (maart) , Satisfaction (augustus) en Get off of my cloud (november) het licht zien. Daar tussendoor verschenen dan ook nogeens de e.p's Heart Of Stone (april) , Got Live If You Want It (juli) en Rolling Stones (december). Bovendien verschenen in 1965 de tweede en derde elpee van de Stones: Rolling Stones Vol. 2 en Out Of Our Heads. Het waren dure tijden voor de fans.
Voor de Beatles gold hetzelfde verhaal als voor de Rolling Stones. Op 5 december 1964 was hun single I Feel Fine verschenen, welke op 2 januari 1965 de allereerste nummer 1 notering van de Top 40 was. De singles I Should Have Known Better en If I Fell stonden op deze datum op respectievelijk nr. 40 en 21. Dit was des te opmerkelijker daar allebei de nummers afkomstig waren van de elpee A Hard Day's Night, welke een half jaar eerder was verschenen. Van de meest recente elpee Beatles For Sale werden in Nederland 2 singles uitgebracht met een zogenaamde dubbele A-kant, te weten Eight Day's A Week / Baby's In Black (februari) en Rock And Roll Music / No Reply (maart). Na het verschijnen van I Feel Fine zouden de Beatlesfans tot april moeten wachten eer zij daadwerkelijk een nieuwe Beatlesplaat konden begroeten. Ticket To Ride was de voorloper van de nieuwe elpee en speelfilm, waar de Beatles op dat moment nog druk mee bezig waren. Zowel de elpee alsmede de film zouden uiteindelijk de titel Help! krijgen, een nummer dat op zijn beurt als single de opvolger van Ticket To Ride zou worden. De meest opvallende song van de elpee was Yesterday, in feite het eerste solo nummer van Paul McCartney. Yesterday zou eveneens op single uitgebracht worden, en in oktober 1965 de eerste plaats van de Top 40 bereiken. In december van datzelfde jaar verschenen alweer een nieuwe single en elpee. De single had opnieuw een dubbele A-kant: We Can Work It Out / Daytripper, terwijl Rubber Soul de titel van de zesde Beatles elpee zou worden.
De Hollies braken in 1965 definitief door in Nederland. Hun singles I'm Alive en Look Through Any Window zouden de dertiende en twaalfde plaats in de Top 40 halen. Tevens zou hun derde, en gelijknamige elpee dat jaar verschijnen. Voor de Kinks zou 1965 ook het jaar van de grote doorbraak worden. Hadden zij, net als de Beatles en Rolling Stones, in december '64 een nieuwe single uitgebrach (All Day And All Of The Night), in 1965 zouden daar nogeens zes singles bijkomen, namelijk Tired Of Waiting For You (februari), Everybody's Gonna Be Happy (april), Set Me Free (juni), See My Friend (augustus), A Well Respected Man (november) en, uiteraard in december, Till The End Of The Day. Verder verschijnen dat jaar hun tweede (Kinda Kinks) en derde (Kink Kontroversy) elpee.
1965 begon trouwens ook goed voor Cliff Richard, die met I Could Easily Fall In Love een enorme hit had. Later zou hij in datzelfde jaar nog een Top 10 hit hebben met The Minute You're Gone. Nieuw plaatwerk was er verder van Chubby Checker ( Lovely Lovely) , Adamo ( Les Filles Au Bord Du Mer ) , Animals ( Don't Let Me Be Misunderstood en later in 1965 Bring It On Home To Me en It's My Life) , Roy Orbison ( Goodnight ) , Searchers ( Goodbye My Love en I Don't Want To Go On Without You ) en Elvis Presley, die met het mierzoete Crying In The Chapel niet alleen in ons land, maar tevens in Engeland en Amerika wederom succes had. Tevens maakten de Everly Brothers een soort comeback, That 'LL Be The Day , The Price Of Love en Love Is Strange waren opnieuw uitstekende singles die allen wereldwijd met gejuich werden ontvangen. Van de gevestigde namen waren er nieuwe singles van de Supremes (Stop! In The Name Of Love) en Bob Dylan, die in 1965 succes had met Subterranean Homesick Blues (al zou de B-kant The Times They Are A-Changing later veel bekender worden) , Like A Rolling Stone en Positively 4th Street. De populariteit van Bob Dylan werd nogeens  vergroot doordat een nieuwe Amerikaanse groep veel Dylan songs in hun repertoire zouden opnemen. De Byrds, want daar hebben we het hier over, hadden direkt een wereldhit met Mr.Tambourine Man. Verder verschijnen dat jaar de singles All I Really Want To Do en Turn Turn Turn. In 1965 kwam tevens de eerste elpee van de Byrds uit: Mr.Tambourine Man. Trouwens, Bob Dylan zelf bracht in dat jaar twee elpee's uit, namelijk Bringin' It All Back Home en Highway 61 Revisited. Het duo Peter & Gordon had in juni succes met True Love Ways en twee maanden later met de Phil Spector klassieker To Know You Is To Love You. In de tweede helft van 1965 zou de Dave Clark Five de single Catch Us If You Can uitbrengen.
Maar 1965 zou tevens het jaar worden waarin gerenomeerde acts van start zouden gaan of succes zouden krijgen. Zoals de Beach Boys, die met Help Me Rhonda eindelijk ook in Nederland doorbraken. Dit overkwam ook de groep Manfred Mann, die het jaar daarvoor met de singles Do Wah Diddy Diddy en Sha La La in ons land bekend werden. Sha La La werd in januari 1965 opnieuw een hit en in september verscheen hun e.p. The One In The Middle in de hitparade. In Engeland was een jaar eerder al hun debuut elpee verschenen, Five Faces Of Manfred Mann en in 1965 verscheen het tweede album: Mann Made Hits.
Inmiddels legendarische acts die in dat jaar van start gingen, of hun eerste succes in Nederland hadden, waren de Who, Moody Blues en de Yardbirds. In een eerdere aflevering van deze serie hebben we al aandacht besteed aan de Yardbirds, daarom beperken we ons nu tot het vermelden van de hits die deze groep in 1965 in ons land had, namelijk For Your Love, Heart Full Of Soul en Still I'm Sad. Het verhaal over de Moody Blues kan eigenlijk in twee perioden verdeeld worden, namelijk de eerste met Denny Laine als zanger en de tweede met Justin Hayward als vocalist. Met Denny Laine in de gelederen hadden de Moodies in 1965 een mega hit met het nummer Go Now. Dit succes zou door de eerste formatie nimmer meer worden geevenaard. Dit gebeurde pas enkele jaren later, met Justin Hayward. Wel werd er in 1965 nog de elpee The Magnificent Moodies uitgebracht. Als eerste single was in Engeland Steal Your Heart Away verschenen, doch dit heeft nimmer de hitparade gehaald.
Het succes van de Who was in Nederland mede te danken aan een televisie special die hier werd uitgezonden. Hun single Anyway Anyhow Anywhere zou uiteindelijk in juli op nummer 28 van de Top 40 terecht komen. De opvolger, het inmiddels klassieke My Generation, zou zelfs de vijfde plaats halen. My Generation was tevens de titel van de eerste Who elpee, die ook in 1965 verscheen. Opvallende nieuwelingen waren verder de Scorpions, Dave Berry, Pretty Things, Fortunes, Righteous Brothers en Sonny & Cher. De Engelse Scorpions, dus niet te verwarren met de gelijknamige Duitse hardrock formatie, kwamen in eigen land nauwelijks aan de bak maar hadden in ons land zoveel succes dat de groep besloot zich dan ook maar in Nederland te vestigen. In februari 1965 hadden ze hier hun grootste hit met Hello Josephine. Tevens verschenen in dat jaar de singles Ann Louise (mei), Greensleeves (juli) en Baby Baby Balla Balla (november). In hetzelfde jaar verschijnen ook hun eerste twee elpees: Hello Josephine! en Climbing The Charts. Op de eerste elpee staat o.a. een sublieme uitvoering van het nummer Not Fade Away. Hun tweede elpee Climbing The Charts verscheen eveneens in 1965, doch deze was minder succesvol dan zijn voorganger. Dave Berry kreeg met This Strange Effect eindelijk succes in Nederland. In Engeland had hij al vijf singles uitgebracht, maar nu was het dan ook bij ons raak. Het door Kinks zanger/gitarist Ray Davies geschreven nummer zou eind juli de eerste plaats van de Top 40 bereiken. Zijn optreden voor de Nederlandse televisie, waarin hij opvallend veel aandacht had voor een toevallig op het podium aanwezige sigarettenpeuk, was spraakmakend. Was een jaar eerder in Engeland zijn eerste elpee al verschenen, in Nederland verscheen de elpee This Strange Effect, welke naast de titelsong ook nogeens zijn volgende drie singles bevatte, namelijk Can I Get It From You, Little Things en I'm Gonna Take You There. De Pretty Things leken regelrecht door de duivel gezonden. Zanger Phil May had langer haar (in die tijd echt een hot item) dan wie dan ook in het beatwereldje. Zelfs de Rolling Stones leken engeltjes vergeleken bij de gure, gemeen kijkende Pretty Things. De singles Rosalyn, Don't Bring Me Down en Honey I Need waren alleen in Engeland redelijk succesvol, maar met Roadrunner zouden ze in juni 1965 de elfde plek van de Top 40 halen .Een maand later zou de single Cry To Me de dertiende plaats weten te bereiken, een nummer dat ook door de Stones was opgenomen Tevens kwamen in 1965 de eerste twee elpees uit: The Pretty Things en Get The Picture. De Fortunes namen met hun gepolijsde muziek een aparte plaats in. Vier eerdere singles hadden nog geen hitnotering opgeleverd, al werd Caroline wel door zeezender Radio Caroline gebruikt als herkenningstune, maar met You've Got Your Troubles hadden ze dan internationaal succes. De opvolger Here It Comes Again zou uiteindelijk de tweede plaats van de Top 40 halen. Na drie eerder geflopte singles in de U.S. zou het Amerikaanse echtpaar Sonny & Cher met I Got You Babe wereldwijd doorbreken. De opvolger Baby Don't Go zou in Nederland opnieuw de Top 20 halen. En niet te vergeten de Righteous Brothers, die met You've Lost That Lovin' Feeling en Unchained Melody hoge ogen gooiden. Zanger Donovan had in Engeland goed naar de platen van Bob Dylan geluisterd, en zou met Catch The Wind, Colours en de e.p. Universal Soldier drie goed verkopende platen in 1965 hebben. Later zou Donovan toch ook meer een eigen stijl ontwikkelen. Na in hun thuisland Amerika enkele redelijk verkochte singles uitgebracht te hebben, zouden Jay & The Americans met Come A Little Bit Closer en Cara Mia ook hier hitparade succes hebben. De Ivy League hadden met Tossing And Turning hun grootste hit, terwijl de Guess Who hier voor het eerst succes had met Shakin' All Over. De zangeressen Lucille Starr (The French Song, Colinda en Jolie Jacqueline), Petula Clark (Downtown), Sandy Shaw (There Is Always Something There To Remind Me, Girl Don't Come en Long Live Love) en Shirley Bassey (Goldfinger) zouden in 1965 eveneens grote hits hebben. Uit Australie kwamen de Seekers, die met hun folkachtige muziek een opvallende verschijning waren. Met I'll Never Find Another You, A World Of Our Own en The Carnival Is Over had de groep drie goed verkopende singles. Sam The Sham & The Pharaos kwamen in de top 10 met Wooly Bully. Eendagsvliegen die toch een vermelding verdienen waren Barry McGuire (Eve Of Destruction), trompetist Nini Rosso (Il Silenzio), en Trio Hellenique (Danse De Zorba). Verder zou soulzanger Otis Redding de single Respect uitbrengen, maar soulmuziek werd in die tijd in ons land nog niet op juiste waarde geschat.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl