X

Sinterklaasgedichten maak je simpel, snel en origineel!

  • Ontvang 5 originele gedichten
  • Volledig gepersonaliseerd
  • In 2 minuten klaar!
Ga naar sinterklaasgedichten.net
Infoyo
Vragen en antwoorden
Zoek artikelen:

Enquete iPhone 4

Ontvang het laatste nieuws over "Muziek, Tv en films" en maak kans op 1000 euro cash.
Laat nu je e-mailadres achter. Speel gratis mee.


Geschiedenis van de moderne muziek deel 22.

Venster sluiten

Maak een melding van dit artikel
Selecteer de motivatie van je melding:
Spam / reclame Misleidende of onduidelijke inhoud
Lage inhoudelijke kwaliteit Niet Nederlands
Erotische inhoud Artikel bestaat reeds op internet
Gokken / Illegale promotie Andere reden...

Omschrijf de motivatie van je melding:
Venster sluiten

Stuur dit artikel door
Je naam:
Je e-mailadres:
E-mailadres ontvanger:
Artikelscore
+1
  Goed artikel ( +1 )
  Slecht artikel ( 0 )
RSS van paulbakker paulbakker Auteur op infoyo sinds
11 Januari 2010


Bekijk het profiel van paulbakker
Datum: 06-11-2010
Auteur: Paulbakker
Na over de jaren 1960 t/m 1967 op muziek gebied de meest belangrijke ontwikkelingen te hebben gezien, staan we in deel 22 stil bij de muziekstijlen die (nog) niet zo heel erg populair waren bij het grote publiek, maar desondanks niet onvermeld mogen blijven. Tevens bekijken we de stand van zaken in de ons omringenden landen.

Zoals in een eerdere aflevering al vermeld, waren in Engeland op blues gebied de ogen veelal gericht op John Mayall. Vele bekende namen hebben voor korte of langere tijd deel uit gemaakt van John Mayall & The Bluesbreakers. Zijn elpee's Bluesbreakers With Eric Clapton (uit 1965) en A Hard Road (uit 1966 met Peter Green) zijn nog steeds klassiekers. Nadat met Green nog de elpee Crusade werd opgenomen, verliet deze de groep om samen met John McVie en Mick Fleetwood een nieuwe groep te formeren: Fleetwood Mac. De opvolger van Peter Green was Mick Taylor, die op zijn beurt later de overleden Brian Jones bij de Rolling Stones zou vervangen. Meer bekende namen in die tijd uit het bluesgenre waren Savoy Brown, Long John Baldry en Brian Auger's Trinity. Zowel Baldry alsmede Rod Stewart en Julie Driscoll zouden toetreden tot Brian Auger's Trinity. In de bezetting met zangeres Julie Driscoll zouden zij in 1968 een mega hit scoren, maar hierover later meer.
In Amerika is het in deze periode vooral B.B.King die populair is bij de bluesliefhebbers. Zijn elpee's Live At The Regal en Blues Is King worden tot op de dag van vandaag telkens opnieuw uitgebracht op cd.  En in navolging van hem kwamen zijn naamgenoten Albert en Freddie King. Wanneer Albert King na o.a. Chess en Atlantic overstapt naar Stax, zou zijn meest succesvolle periode aanbreken. Een goed voorbeeld hiervan is zijn elpee Live Wire/Blues Power uit 1968. Nadat Freddie King enkele hits had met Hide Away, San-Ho-Zay en Have You Ever Loved A Woman werd het een lange tijd stil om hem. Pas in de jaren zeventig zou hij weer doordringen tot het grote publiek. Verder waren er nog de gitaristen Buddy Guy, Magic Sam en Otis Rush die in de belangstelling stonden. Magic Sam zou, voordat hij in 1970 overlijd, eind jaren zestig nog twee schitterende elpee's afleveren: West Side Soul en Black Magic. Daarnaast verschijnt van Sam nog de elpee Live, een overzicht van de periode 1963-1969. Otis Rush had in de jaren vijftig al enkele bluesklassiekers op single uitgebracht, zoals I Can't Quit You Baby, Double Trouble en All Your Love (I Miss Loving). In 1962 volgde nog de single Homework / I Have To Laugh op Duke Records. Zijn eerdere werk was uitgebracht door Cobra Records, dat eind jaren vijftig ophield te bestaan. In 1965 stapt hij over naar het Vanguard label. Opnamen van deze periode zijn terug te vinden op de verzamelaar Chicago/The Blues Today vol.2  Eind jaren zestig verschenen nog de elpee's Mourning In The Morning (nu op Cotillion) en Door To Door. Deze laatste was een compilatie, en bevat materiaal van Rush uit zijn Chess periode, begin jaren zestig.
In 1967 verschijnt de prima debuut elpee van Luther Allison: Love Me Mama. Pas in de jaren zeventig zouden zijn volgende platen verschijnen. Fenton Robinson schreef in 1967 Somebody Loan Me A Dime, dat twee jaar later door Boz Scaggs gecoverd zou worden. Daar Scaggs de song als eigen compositie presenteerde kwam het tot een rechtszaak.
Vanaf eind jaren vijftig waren er van Albert Collins regelmatig singles uitgebracht. Het merendeel zou in 1965 terecht komen op de elpee The Cool Sounds Of Albert Collins, welke vier jaar later onder de titel Truckin' With Albert Collins opnieuw zou worden uitgebracht. Eind jaren zestig verschijnt van Collins tevens de elpee Trash Talkin'.
De eerste reggae achtige muziek die in Europa, en met name Engeland, voor een kleine opleving zorgt zijn de singles My Boy Lollipop van zangeres Millie en Mockingbird Hill van de Migil Five. Enkele jaren later zouden ook Desmond Dekker (The Israelites en It Mek) en Johnny Nash (I Can See Clearly Now, Hold Me Tight en Cupid) enkele hits in Europa hebben. Pas in de jaren zeventig zou reggae definitief in (West) Europa doorbreken. Mede vanwege het feit doordat in die periode talloze import platenzaken van start gingen, en het voor het grote publiek makkelijker werd om met de meer onbekende artiesten op (toen nog) vinyl kennis te maken.
Platenbaas C.S.Dodd is mede grondlegger van de ska muziek. In 1964 begint hij met de Jamaica Recording & Publishing Studio. Het huisorkest heet The Skatalites. Enkele jaren later zou rocksteady de skamuziek opvolgen. Bekende namen waren o.a. John Holt, The Melodians en de Silvertones. In 1966 verschijnt van de Wailers Rude Boy Ska op single. In deze periode is het op folk gebied vrij rustig, ware het niet dat Davy Graham samen met Shirley Collins het legendarische album Folk Roots New Routes in 1965 zou maken.
Vanuit Belgie is het zanger Ferre Grignard die in 1966 bekend zou worden met het aanstekelijke Ring Ring I've Got To Sing, later dat jaar gevolgd door Drunken Sailor.
Duitsland komt de eerste helft van de jaren zestig, naast de gebruikelijke schlager zangers en zangeressen, niet veel verder dan twee groepen, gemodelleerd naar de Beatles: de Lords en de Rattles. Deze laatste groep zou in Duitsland het voorprogramma van de Beatles voor hun rekening nemen.
Frankrijk komt op popgebied met Michel Polnareff, die naast Johnny Hallyday enorm populair zou worden. In 1966 verschijnen zijn singles La Poupee Quit Fait Non en Love Me Please Love Me. Zangeres France Gall zou in 1965 hoge ogen gooien met Poupee De Cire Poupee De Son.

Reacties op dit artikel
Wees de eerste die een reactie plaatst!
Plaats een reactie
Naam:
E-mailadres:

Reactie:




      Home   -   Aanmelden   -   Top artikelen   -   Nieuwe artikelen   -   Sitemap   -   Help   -   Links   -   Privacy policy   -   Contact
Copyright © 2017 - Infoyo.nl